Bolesti chrbta a nosenie

Bolí vás chrbát a myslíte si, že to súvisí s nosením? Pozrime sa na to, ako môžeme vašim bolestiam pomôcť;) Ak vás bolí chrbtica, najčastejšie sa za tým skrýva jeden z týchto dôvodov:

  • Vaša chrbtica (prípadne v spojitosti s bruchom - body core, časta potehotenská kombinácia) je oslabená, prípadne máte diastázu a podobne. Problém môže byť i vo vašej postúre pri nosení (často v kombinácií s nasledujúcimi bodmi)
  • Problém je v nastavení vášho nosiča / kvalite úväzu šatky
  • Nosíte v nevhodne zvolenom nosiči alebo šatke

Tak poďme na to postupne:

OSLABENÁ CHRBTICA

  • Ak ste mali problémy s chrbticou už pred tehotenstvom, tak holt, toto je zrejme len ich pokračovanie a riešením bude cvičenie na posilnenie oslabeného svalstva. Ideálna je teda návšteva fyzioterapeuta, ktorý vám s výberom vhodných cvikov pomôže práve podľa vášho individuálneho problému. Ja viem, cvičenie pri dieťati znie ako utópia, ale často stačí 15 minút denne pre závratný rozdiel. A s nosením dieťatka môžete veselo pokračovať:)
  • Častým popôrodným problémom je diastáza. Ďakujem ujo Google, že som ti mohla ukradnúť túto foto (ehm, nebonznite ma, čestne sa priznávam k zdroju - lekar.pluska.sk), ale chcela som vám názorne ukázať, čo tá diastáza je. Jedná sa o rozostup priamych brušných svalov. Ak diastázu máte, je tu ďalší dôvod, prečo navštíviť fyzioterapeuta. Silno odporúčam tiež vyriešiť diastázu, ak plánujete ďalšie tehotenstvo, každým ďalším náporom sa môže zhoršiť, lepšie je sa na ňu zamerať "priebežne". Ani diastáza nie je dôvodom na seknutie s nosením. Diastáza nie je spôsobená nosením ani ju nosenie nezhoršuje, avšak je potrebné opäť dbať na správny úväz šatky / nastavenie nosiča a cvičiť. Krásny článok o diastáze a nosení nájdete na blogu mamamanosislaskou - ak diastázu máte, určite si ho prečítajte: https://mamamanosislaskou.wordpress.com/2017/05/17/diastaza-a-nosenie-deti/


  • Dôležitá je aj vaša postúra pri nosení. Často vplyvom nesprávneho nastavenia nosiča alebo zlého úväzu (čomu sa ďalej povenujeme) nosiace maminy nesú svoje telo v neprirodzenej polohe. Aká poloha je správna?
  • Vzpriamená chrbtica (nehrbiť sa)
  • Plecia spustené, lopatky "zasunuté"
  • Panva zasunutá - veľmi častým problémom je "vypúčanie zadku"
  • Nepredkláňať sa, nezakláňať
  • Na túto úvahu nemám ako podklad žiadne odborné články ani vedomosti, ide o moju osobnú skúsenosť pri nosení dvoch detí a pozorovanie z poradenstiev, keď s podobným problémom prišli desiatky mám. Netuším, čím to je, ale okolo váhy 5-6 kg som pri oboch deťoch pocítila fyzickú krízu pri nosení a mala som pocit, že s tým snáď budem musieť hneď seknúť, napriek tomu, že som mala chrbticu relatívne silnú, nosič správne nastavený, šatku dotiahnutú. Dosiahla som len nejakú métu, keď telo zacítilo, že musí ešte zosilnieť a po prekonaní tejto krízy som už rovnaké bolesti nikdy nepocítila. Stačilo kúsok viac cvičenia a zároveň oddychu, sústredenie sa na vlastné postavenie tela a prešlo to. Nevzdávajte sa, ak potrebujete, oddýchnite si, natiahnite sa, zacvičte si a pokračujte zase zajtra.

NASTAVENIE NOSIČA

Na našom blogu nájdete celý článok o nastavení nosiča, ak pátrate po tom, čo môže byť zle u vás, nech sa páči - a ak vám ostanú otázky, pýtajte sa.

Aspoň teda pár tipov k nosiču a kde môže byť "pes zakopaný":

  • Výška, v akej máte dieťatko - zvyčajne sa dáva bedrový pás cca do výšky pupku (toto je orientačné, menšie dieťatko aj vyššie, staršie kúsok nižšie) - cieľom je, aby ste mali dieťatko vo výške "na pusu na hlavičku" - keď skloníte hlavu, bez zbytočnej námahy mu dáte bozk na hlavu. Pri nosení na chrbte je najpohodlnejšie ho mať čo najvyššie, aby videlo cez vaše plece.
  • Bedrový pás by tiež mal byť dobre dotiahnutý, tak aby plnil svoju podpornú funkciu a váha nespočívala len na ramenách.
  • Ramenné popruhy nemáte dostatočne zatiahnuté, dieťatko prevísa príliš cez bedrový pás (správne je to (opäť orientačne) tak, aby zakrylo cca tretinu až polovicu bedrového pásu svojim zadočkom. Dieťatko by ste mali na sebe mať tak pevne, aby ste medzi vás vedeli vsunúť dlaň, ale nie viac.
  • Práve tieto prvé dva body často spôsobujú podvedomé zakláňanie alebo predkláňanie vášho tela - kvôli nesprávnemu nastaveniu je vaše spoločné ťažisko v "neoptimálnom" bode a vy tak svojou nevhodnou postúrou vyvažujete dieťatko a bolesti najmä driekovej chrbtice, krížov na seba nedajú dlho čakať.
  • Hrudná spona spájajúca ramenné popruhy na vašom chrbte by mala byť cca v strede lopatiek a dobre dotiahnutá. Hrudná spona až kdesi pri krku môže viesť k bolestiam krčnej chrbtice, trapézov, dokonca spôsobovať bolesti hlavy. Slabé dotiahnutie môže znamenať ramenné popruhy padajúce z pliec, dôležité je ale najmä, že dobrým dotiahnutím sa časť váhy prenesie na vašu hrudnú chrbticu a teda rozloženie váhy je omnoho rovnomernejšie.

ŠATKA

  • Poproste poradkyňu, nech sa pozrie na váš úväz. Problémov môže byť viacero:
  • Najčastejšie sa jedná o nedostatočne dotiahnutú šatku - šatku treba poriadne dotiahnuť po celej šírke, tak aby bolo dieťatko na vás rovnako tesne, ako sme hovorili v prípade nosiča.
  • Rovnako platí pravidlo o výške dieťatka - na pusu na hlavičku.
  • Pruhy na chrbtici idú blízko vášho krku - odtiahnite si ich od krku a roztiahnite si ich čo najlepšie na vašej chrbtici.
  • Skúste zmeniť úväz, je možné, že vám bude lepšie vyhovovať iný úväz.
  • Skúste napríklad roztiahnuť popruhy tak, aby bol úväz viacvrstvový - spevníte ho tým tak, aby bola šatka pocitovo nosnejšia a vám sa nosilo pohodlnejšie.

Ak nosíte len vpredu, skúste aj nosenie na chrbte - najmä v prípade ťažších detičiek niekto jednoducho nosenie vpredu už fyzicky neunesie a na chrbte to môže byť všetko inak.

NEVHODNE ZVOLENÁ NOSIACA POMOCKA

  • Pri nosičoch platí to staré známe, nie každý sadne každému, ak je vaša chrbtica v poriadku, nosič máte správne nastavený a stále to nie je ono, možno je načase vyskúšať iný typ nosiča. Pomôcť môže pevnejší bedrový pás, kríženie ramenných popruhov, či iný materiál (niekomu lepšie vyhovuje látka, inému šatka)
  • Skontrolujte si, či nosič nie je vášmu dieťatku malý - chrbtová opierka by mala byť medzi nôžkami od kolienka po kolienko, jej výška aspoň po krk bábätka - vtedy je nosenie najpohodlnejšie aj vám, opäť sme tu pri tom, ako to ovplyvní vaše spoločné ťažisko.
  • Pri šatke ide najmä o jej nosnosť (ak teda vylúčime nosenie v metráži, ktorá nie je skutočnou šatkou na nosenie) - napríklad elastická šatka končí svoju pohodlnosť typicky okolo 6-7 kg, kedy sa začína prevesovať - a už viete kam mierim, vaše ťažisko je opäť vychýlené, začnete vyvažovať dieťatko...A bolesť je tu. Rovnaký problém je pri pevných šatkách, jednoducho už možno nastal čas vymeniť ju za nosnejšiu, poraďte sa s poradkyňou, prípadne si skúste nosnejšiu šatku požičať.

Verím, že ste o kúsok bližšie k riešeniu vašej bolesti. Len v megavýnimočných prípadoch je bolesť neriešiteľná a nosenie skutočne nezlúčiteľné s problémom a tak ak chcete nosiť, obráťte sa na fyzioterapeuta či poradkyňu nosenia (podľa toho, kde šípite, že je váš problém).

A ak na nás máte ešte nejaké otázky, kľudne nám píšte:)