Ako nastaviť svoj ergonomický nosič

Ako nastaviť svoj ergonomický nosič

A je tu! Prišiel váš nový (a možno aj vysnívaný) ergonomický nosič. Boli ste presvedčení, že je to pre vás to pravé, hop šup nasadíte a nosíte sa v spokojnosti a zrazu... To proste nie je ono. Niečo vás omína, bolia vás kríže, ťahajú plecia, dieťatko sa v ňom akosi nespokojne mrví... Váhate, či ho máte správne nastavený, či vášmu dieťatku neubližujete, či to naozaj má byť takto..? 

Tak na to je tu tento článok. Čítajte a nastavujte s nami, tu máte náš vyčerpávajúci, nie asi najzábavnejší, ale snáď o to praktickejší, návod ako na to:)  Pravidlá, o ktorých píšeme nižšie však neberte ako záväznú vec vytesanú do kameňa. Dôležitý je aj váš subjektívny pocit pohodlia a ak vám je pohodlne v inom nastavení, proti gustu žiaden dišputát. Skontrolujte si, či je vaše dieťatko v ergonomickej polohe a noste sa tak, ako vám je pohodlne. Tento článok má slúžiť pre tých, ktorí tušia, že to pohodlie by mohlo/malo byť lepšie, len nevedia ako na to.  

 

PRÍPRAVA: Nastavenie chrbtovej opierky (len pre rastúce nosiče)

Ak máte rastúci nosič - teda veľkosť chrbtovej opierky je nastaviteľná, ešte predtým, ako začnete dávať nosič na seba, je potrebné prispôsobiť šírku chrbtovej opierky vášmu dieťatku. Chrbtová opierka medzi nožičkami by mala siahať od kolienka po kolienko, čiže látka nosiča končí v kolennej jamke, od kolienka visí nožička dieťatka voľne. 

Nosič siaha dieťatku od jednej kolennej jamky po druhú, zadoček je nižšie ako kolienka.

Niektorí výrobcovia nosičov vo svojich manuáloch idú na vec exaktne a odporúčajú si šírku tohto roznoženia u detičiek merať pri ich položení na chrbátik, za nás je však najjednoduchší spôsob túto opierku nastaviť od oka a po prvom vyskúšaní si zapamätať, o koľko je približne potrebné ešte opierku zúžiť či rozšíriť. Na druhý krát to máte a hotovo:)

Šírku chrbtovej opierky medzi nožičkami následne rozširujete raz za čas podľa potreby, vždy keď si všimnete, že už jednoducho nedosahuje až po kolennú jamku.

Výšku chrbtovej opierky následne nastavíte po vložení dieťatka (podrobnejšie nižšie).

 

ZÁKLAD: BEDROVÝ PÁS NEPATRÍ NA BEDRÁ

Bedrový pás sa skutočne mätúco označuje ako “bedrový”, patrí totiž na váš driek, najmä pri menších detičkách platí, že by mal ísť približne stredom vášho pupka, teda je na páse. Dosiahnete tak to, že bábätko bude dostatočne vysoko - tzv. na pusinku na čelo (bez toho aby vás pri sklonení na tú pusinku seklo v krku:). Pri starších detičkách sa bedrový pás zosúva podľa potreby nižšie tak, aby ostávalo v pohodlnej výške.

Bedrový pás umiestnený cez pupok, rovnobežne so zemou, dobre dotiahnutý a s použitím bezpečnostných prvkov.

Bedrák umiestnený v tejto výške poskytuje najlepšiu oporu vašej krížovej chrbtici, výška dieťatka zaisťuje čo najoptimálnejšie rozloženie váhy. 

Zároveň je dôležité, aby bol pás dobre dotiahnutý, na jeden prst, mal by pekne priľnúť k vášmu telu a pevne vás obopnúť. Samozrejme, nech to nie je na úkor vášho dýchania:) Ak by však bedrák bol voľný, po vložení dieťatka sa vám môže lámať, čím sa ničí nosič, a zároveň sa môže v prednej časti zosúvať smerom dole. Bedrový pás by mal i po vložení dieťatka ostať rovnobežne so zemou, teda kolmo na os vášho tela. Vy tak nebudete mať potrebu sa zakláňať, či hrbiť sa, aby ste vyvážili svoje dieťatko. 

Správne nastavený bedrový pás jednoducho plní svoju úlohu a odoberie Vám pocitovo až cca 50-60% váhy Vášho dieťatka.

Sú samozrejme situácie (napr. dojčenie v nosiči), prípadne zdravotné stavy (napr. po cisárskom reze, po operácií, či pri špecifických problémoch s chrbticou), pri ktorých si budete potrebovať posunúť bedrový pás nižšie. Dôležité je potom hľadieť na to, aby napriek nižšie spustenému pásu bolo dieťatko správne usadené v nosiči (na čo hľadieť nájdete v pokračovaní článku).

Každý bedrový pás má nejakú formu poistky proti rozopnutiu - poistnú gumičku, bezpečnostný zámok na pracke, trojbodové zapínanie... - túto poistku Vám odporúčame používať. 

Bedrový pás si dávate na seba ako prvý, zaistíte ho a až následne vkladáte dieťatko. Pri vykladaní je postup opačný, zložíte dieťatko a bedrový pás odopínate až následne. Nikdy neodopíname bedrový pás, kým je dieťatko v nosiči!

 

USADENIE DIEŤATKA

Keď máme bedrový pás zapnutý, zoberieme si dieťatko a priložíme ho na svoju hruď v želanej ergopozícií - dieťatko má rozkročené nožičky a kolienka má vyššie ako zadoček (opisujú písmeno M - dieťatko je podsadené). Osobne si pre dosiahnutie tohto rozkročenia rada pomáham tak, že jedným predlaktím držím dieťatko (a pri menšom dlaňou istím hlavičku) a druhé predlaktie vložím pod zadoček bábätka a nadvihnem mu kolienka. Jedna nožička na jednu stranu chrbtovej opierky, druhá na druhú. 

Zadoček dieťatka usádzame do šatky či látky nosiča pred bedrovým pásom. Zadoček by nemal byť na bedrovom páse, v tomto prípade by dochádzalo k už spomínanému lámaniu bedrového pásu, zároveň by tiež dieťatko v nosiči skôr sedelo ako bolo podsadené. Už pri usádzaní teda zadoček dieťatka umiestnime o pár cm nižšie ako je vrch bedrového pásu, tak aby jeho zadoček prekryl cca hornú tretinu až polovicu bedrového pásu. 

Podsadenie zboku - dieťatko sedí pred bedrovým pásom, nie na ňom, zadoček má nižšie ako kolienka.

Jednou rukou držíme dieťatko, druhou rukou si zoberieme jeden ramenný popruh a prevlečieme cezeň ruku. Zdvihneme chrbtovú opierku a vystrieme ju po chrbátiku dieťatka a prevlečieme druhú ruku cez ramenný popruh. Zapneme hrudnú sponu. 

Skontrolujeme si, či je dieťatko vycentrované. Ak to tak nie je, vložíme ruky dovnútra nosiča (po stranách pod doťahovaním ramenných popruhov pod pažou) pod zadoček dieťatka a týmto spôsobom si ho viete jednoducho napraviť – či už posunúť do jednej alebo druhej strany, prípadne ak je málo podsadené a sedí na bedrovom páse, posunúť ho „ďalej“ od seba do látky nosiča.

Prvou chybou pri usádzaní je teda nedostatočné podsadenie - dieťatko sedí na bedrovom páse. o ktorom sme si písali vyššie.

Druhou častou chybou je prílišné podsadenie - zadoček dieťatka v tomto prípade prekrýva väčšinu alebo celý bedrový pás, chrbtová opierka nosiča sa v tomto prípade môže zdať krátka. Ak je hlavička dieťatka v správnej výške na pusu na čelo a napriek tomu je príliš podsadené, tak je možno potrebné posunúť bedrový pás trochu nižšie a opäť dobre dotiahnuť. Následne chyťte vrch chrbtovej opierky a za súčasného hopkania vrch opierky vyťahujte, uvoľní sa vám tým látka, ktorá bola zaseknutá pod zadočkom dieťatka. Podľa potreby dotiahnite ramenné popruhy pod pažou na zafixovanie správnej polohy.

 

AKO NA HRUDNÚ SPONU

Hrudná spona je dôležitá súčasť nosiča, ktorá nielen zabraňuje ramenným popruhom sa zošmyknúť z vašich pliec, ale pri správnom nastavení významne prispieva k rovnomernému rozloženiu váhy na chrbtici. Vo všeobecnosti býva najpohodlnejšie:

- viesť hrudnú sponu približne stredom lopatiek;

- dbať, aby bola dobre dotiahnutá a ramenné popruhy ste mali dobre nasadené tak, aby sa nešmýkali z pliec.

Hrudná spona, ktorá je umiestnená príliš vysoko, blízko krku, jednak nerozkladá váhu tak, ako by to bolo najpohodlnejšie a jednak môže viesť k bolestiam trapézov, krčnej chrbtice, bolestiam hlavy a podobne.

Hmmm len ako ju v tej stredolopatkovej výške zapnúť? Ohybnejší šťastlivci si na sponu dočiahnu jednoducho zvrchu, či zospodu. My menej ohybní môžeme použiť jeden z dvoch trikov:

  1. Povolíme ramenné popruhy pod pažou, čím sa nám hrudná spona vysunie vyššie. Zapneme hrudnú sponu, nadvihneme dieťatko pod zadočkom (aby jeho váha nespočívala na prackách) a dotiahneme pod pažou do pôvodnej polohy. Týmto sa nám hrudná spona zosunie späť pod lopatky. Pri skladaní dieťatka opäť povolíme pod pažou a hrudnú sponu rozopneme. Najbližšie už budeme mať hrudnú sponu nachystanú na zapnutie a po vložení dieťatka a jej zaistení popruhy pod pažou opäť dotiahneme. Voila:)
  2. Druhá možnosť je si pred tým, ako nosič dáte na seba, posunúť pracku na spájacom popruhu tak, aby bola úplne uvoľnená, čo vám vlastne uľahčí manévrovanie pri zapínaní. Po zapnutí hrudnú sponu poriadne dotiahnite. Tento spôsob väčšinou vyhovuje najmä tým, ktorým k pohodlnému dočiahnutiu chýba len pár centimetríkov.

 

VÝŠKA CHRBTOVEJ OPIERKY

Keď máte zapnutú hrudnú sponu, môžete nastaviť výšku chrbtovej opierky (ak máte rastúci nosič). Pri detičkách, ktoré ešte nemajú chrbticu spevnenú lozením či samostatným sedením by chrbtová opierka mala siahať po spodok uška. Pri detičkách, ktoré ešte nedržia hlávku by táto mala byť zaistená dodatočným sťahovaním za krkom, čo je typickým znakom kvalitných nosičov vhodných od narodenia, či pár týždňov veku bábätka.  

Ideálne, tak pre chrbticu Vášho dieťatka, ako aj pre Vaše pohodlie, je ak má dieťatko ruky vnútri v nosiči. V zásade sa o toto snažíme aspoň kým nemá dieťatko spevnenú chrbticu. Samozrejme, detičky s pevnejšou chrbticou si ruky neraz vyťahujú a radšej sa  nosia takto, rodič sa môže aj rozkrájať. Ehm, nerozkrájajte sa, len im to vráťte keď zaspia:D Pre vlastné pohodlie (ťažiško bližšie k Vášmu telu) im ruky vložte naspäť dnu, kým sa budete nosiť počas spánku, rozdiel zaručene pocítite. Pri nosení v nosiči s rukami von chrbtovú opierku prispôsobte tak, aby viedla popod pazuchy dieťatka. Pri spánku môžete hlavičku dieťatka dodatočne zaistiť kapuckou.


AKO SILNO A KDE DOTIAHNUŤ RAMENNÉ POPRUHY?

Často sa nás pýtate, ako veľmi tesno máte byť v nosiči “nalepení” na svoje dieťatko. Keď vzpriamene stojíte, mali by ste medzi vás vedieť vsunúť dlaň, ale nie viac. Zároveň keď sa jemne predkloníte, dieťatko sa od vás odlepí na centimeter-dva, nevznikne ale veľká medzera. (Pozn.: S dieťatko v nosiči sa ale nepredkláňame, toto je len pre “test”, ak sa potrebujete pri nosení zohýbať, držte hornú časť Vášho tela vzpriamenú a spustite sa do podrepu. Vykladať umývačku riadov s dieťatkom v šatke či nosiči je najlepšia posilka! :D )

To, ako blízko máte na sebe dieťatko, viete ovplyvniť 1-3 spôsobmi podľa konkrétneho typu nosiča. 

Každý nosič má doťahovanie ramenných popruhov pod pažou. Toto doťahovanie môže byť smerom dopredu (ľahšie na manipuláciu) alebo smerom dozadu. V tomto prípade je to jednoduché, dotiahnete natoľko, aby dieťatko bolo v správnej výške (na pusu na čelo), primerane podsadené (zadočkom prekrýva tretinu až polovicu bedrového pásu) a dostatočne pevne na vás (na dlaň).

Ak má nosič pod pažou obojsmernú pracku, tak vám to dáva dodatočnú možnosť nastavovania - odporúčame nastaviť si časť pracky na doťahovanie dozadu napevno, v polohe aká vám vyhovuje, a manipulovať len s časťou doťahovania dopredu (napr. pre spúšťanie na dojčenie, či pre povoľovanie na posunutie hrudnej spony). Niektoré z nosičov majú 2x doťahovanie dopredu, princíp je ale rovnaký, pracujete s tou, s ktorou sa vám manipuluje ľahšie.

Tretím bodom, ktorý neraz otvára otázky je doťahovanie pri vrchu chrbtovej opierky, nazývaný aj doťahovanie “pod slintáčikmi”. Má ho väčšina nosičov, nie však všetky. Toto doťahovanie má tri rôzne využitia:

  • šikovne s ním viete spustiť dieťatko na dojčenie - ak v nosiči dojčíte a používate tento bod, je potom výhodné nosiť tento bod dotiahnutý na max a pri dojčení zas na max povoliť;
  • regulujete si ním, ako tesno a ako vysoko je dieťatko; 
  • posúvate si ním polstrovanie ramenných popruhov.

Práve tretí bod vie často významne prispieť k pohodliu. Pod pásovinou, ktorá slúži na sťahovanie “pod slintáčikmi” klasicky nie je polstrovanie, aby sa dala táto časť nosiča ľahko stiahnuť a bola prispôsobivejšia. Polstrovanie začína vyššie. Pre Vaše optimálne pohodlie je najideálnejšie, aby polstrovanie pokrývalo čo najväčšiu časť vašich pliec a chrbtice. Práve polstrovanie pekne rozkladá váhu tam, kde je v styku s vašim telom  a teda nastavte si ho tak, aby nebolo zbytočne vo vzduchu a začínalo tam, kde sa už dotýka vášho pleca. Ak vám naopak polstrovanie zavadzia pod pažou, viete si ho skrátiť tým, že dotiahnete viac pod slintáčikmi.

Mnohým rodičom sa práve toto doťahovanie ramenných popruhov zdá akousi alchýmiou, avšak tu ešte viac ako pri iných bodoch tohto “návodu” platí, že je subjektívne, čo vám je pohodlné a tak si to stačí poskúšať. “Pravidlá”, ktoré uvádzame sú opäť len takým vodítkom, ako to platí pre väčšinu ľudí, po našich skúsenostiach so stovkami poradenstiev.

Dôležitá poznámka: Pri nastavovaní nosiča a doťahovaní popruhov si vždy nadvihnite váhu dieťatka pod zadočkom a následne doťahujete. Jednak bude manipulácia pre vás jednoduchšia a doťahovanie pôjde hladšie, jednak si tým predĺžite životnosť praciek a pásoviny.

 

Ako teda vyzerá správne nastavený nosič?

  1. Dieťatko je v ergonomickej polohe:
  • kolienka a zadoček tvoria písmeno M, čiže kolienka sú mierne vyššie ako zadoček
  • látka nosiča poskytuje oporu chrbtici, pokým bábätko nedrží hlavičku, chrbtica je zaoblená do tvaru C, neskôr opisuje skôr písmeno J - spodok chrbtice je zaoblený, vrch chrbtice je už vystretý (chrbtica sa vyvíja z totálnej kyfózy -  C-čkového zaoblenia do dvojitého S-ovitého tvaru, ktorý máme my dospeláci postupne odhora). Bábätko do troch mesiacov má dodatočne istenú hlavičku.
  1. Rodič sa cíti pohodlne, spravidla to dosiahne týmito jednoduchými pravidlami:
  • Bedrový pás má dobre dotiahnutý, rovnobežne so zemou, vo výške pupku;
  • Polstrovanie ramenných popruhov je v kontakte s telom na maximálnej ploche pre rozloženie váhy;
  • Hrudnú sponu má dobre dotiahnutú, ide stredom lopatiek, ramenné popruhy sú dobre nasadené na pleciach;
  • Dieťatko je vo výške na pusu na čelo;
  • Dieťatko je dostatočne blízko k rodičovi, ramenné popruhy sú dotiahnuté tak, aby ste medzi vás vedeli vsunúť dlaň, ale nie voľnejšie. 

 

Vravíte si: AKOŽE BABY, DÍKY, ALE TOTO JE NA MŇA FAKT MOC..?

Ak si nastavením svojho nosiča stále nie ste istí, pošlite nám Vaše foto spredu, zboku a zozadu a rady poradíme i cez správy. Ak ste svoj nosič kúpili u nás, je možné dohodnúť sa aj na osobnom nastavení na Jégého v Ružinove, napíšte nám a nájdeme vyhovujúci čas.